الثلاثاء، 5 فبراير 2013

روح زوجتى 26


ريهام بتقفل الباب وبتودع دينا ومحمود واحمد كان ف الاوضة قاعد يفكر 
احمد: طيب الحلم اللي انا فيه اتحقق ازاي...و محمود عايش ودينا زى ما هى طيب لو مش هم اللي حصلهم كده,طب مين اللي ماتو فى الحلم بتاعى طب ممكن يكون جزء من الحلم بيتحقق وجزء لا 
فاق احمد من شرودو علي صوت ريهام 
ريهام (بقلق): انت كويس يا احمد ؟
احمد(مبتسم): اه يا حبيبتى انا كويس 
ريهام (بقلق): امال مالك بتسكت كده وتفضل هادى؟ 
احمد (بحزن): تعبتو معايا اوى فى السنة دى يا روحى بنتى اتربت بعيد عنى سنة كاملة
ريهام(بحب): عشان بنحبك .... مش يلا عشان تنام وترتاح وبكره نكمل 
ابتسم احمد وباسها من راسها 
احمد (بحب): تصبحى علي خير يا قلبي
ريهام (مبتسمة ): وانت من اهل الخير يا روحى
نامت ريهام لاول مرة في حياتها وهى مطمنة لكن احمد فاق من غيبوبة عشان يفضل صاحى لفترة طويلة ميعرفش هتنتهى امتى ... الافكار بتتصارع ومش عارف ايه اللي بيحصل معاه بدا يفتكر وقفت ريهام واهلها جمبو وهو تعبان .. جت صورة الروح قدامو ومش فارقت خيالو
احمد(مع نفسو): معقول ممكن تاذي اهلي ؟؟؟ لالالالا مستحيل ده كان حلم ممكن اكون سمعت كلام من ريهام او اي حد وانا فالغيبوبة واتحول لحلم معايا
نام احمد وهو بيقنع نفسو ان الحلم اللي حلمو ممكن يكون بسبب ان اي حد اتكلم جمبو وهو في الغيبوبة والكلام دخل في تكوين احداث الحلم المرعب اللي عاش فيه..
تانى يوم احمد صحى من النوم علي الروتين اليومى اللي اتعود عليه من ريهام
احمد(بسعاده): ياااااااه وحشتنى الايام دى
قام احمد واخد الشاور اللي اتعود عليه وبدات المطارده اليومية بين احمد وريهام علي النظام ... خلص احمد الفطار ودخل علي احلام باسها
وراح لريهام يسلم عليها عشان ينزل
ريهام (بتعجب): هتروح فين يا احمد ؟
احمد(بسعاده ): عايز اروح اسلم علي محمد
ريهام(متذكرة): تصدق فكرتنى ده طلب منى اديلو مفتاح العربية بتاعتنا عشان يصلحها عشان تكون هدية لما تفوق من الغيبوبة ...... سكت احمد ومردش علي ريهام
احمد(مع نفسو ): لا مستحيل ايه اللي بيحصل ده ؟
ريهام (بقلق): احمد انت كويس ؟
انتبه احمد
احمد: اه اه انا كويس ... انا نازل دلوقتى
راح احمد عند الباب ولاقي مفاتيح العربية فى نفس المكان اللي كان متعود يحطها فيه وقبل ما ينزل لا ريهام بتوقفو
ريهام (بمزاح): تؤ تؤ تؤ الظاهر ان النومة الطويلة دى نسيتنا حاجات كتيرة
ضحك احمد
احمد(مبتسم): سماح المرة دى
ضحكت ريهام وبدات تعدل هدوم احمد وسلمت عليه قبل ما ينزل ... نزل احمد ومشي شوية وافتكر حاجة راح رجع لعند العربية بتاعتو وفتحها لاقي نفس الاعطال اللي مصطفي قال عليها في الحلم وقف شوية وهو بيفكر
احمد(مع نفسو): معقول ممكن الاقيها ؟
دخل احمد العربية وبدا يدور في الكرسي اللي بيقعد عليه لحد ما لقي اللي كان فى بالو
احمد(مع نفسو): معقول !!! والكلام ؟
فتح احمد لجواب بسرعة واتصدم لما شاف نفس الكلام اللي شافو في الحلم
.........................................................................................
حبيبي احمد
عامل ايه دلوقتى J؟؟
انت عارف انى هبلة في كتابة الرسايل
او بكتب اللي في قلبي ومش بهتم بالتزويق
يمكن ده اللي حببك فيا
الله اعلم
الحب ملوش سبب
الحب مش بالجمال والاموال والصوت الحلو
الحب بحاجات اكبر بكتير من دول
ولو الحب اتبنى علي الاسباب دى فده مش حب ابدا وهيبقي فاشل
حبيبي ممكن تكون بتسال ايه اللي خلانى اخبي الرسالة دى بالطريقة دى
وليه كتبتها
هجاوبك حالا بس قبل ما اجاوب
عايزة اشوف بسمة انا بحبها
اوعى تزعلنى بقي .... لحسن انا زعلي وحش 
انا كتبت الرسالة دى عشان ممكن اكون مش موجوده معاك دلوقتى
هاهاها
ايه هتزعلنى ولا ايه اوعى تعملها وتنزل دمعة من عينك
اسمعنى يا حبيبي
انا بكتب الرسالة دى فى نفس اليوم اللي احنا خارجين فيه
انا من بداية اليوم وانا قلبي مش مستريح ومش مطمنة وعشان كده كتبتها بعد لو حصل حاجة ولاقيتها يبقي انا مش موجوده ولو ملقتهاش بنفسك بقي انا شيلتها وقراها بنفسي ليك
لو حصل حاجة وانت شوفتها متقولش انتى ليه مقولتليلش
حبيبي انت تعبت في التخطيط لليوم ده كنت فرحان اننا هنخرج ونكون لواحدنا مقدرش اكسر فرحتك , حتى لو كان اليوم ده اخر يوم في حياتى
كنت عيزاه يبقي معاك وانت مبسوط
لو حصل حاجة خد بالك من احلام وماما وبابا
ورجع رامز للبيت
ومتزعلش من تصرفات ماما ... انا حاسة انها هتتغير
بحبك
روحك ريهام
..............................................................................
احمد فضل منطقش بحرف ... حط الجواب في جيبو وراح لمحمد
سلم عليه وهم بيتكلمو محمد طلب منو العربية عشان يوديها يصلحها عند واحد كويس
احمد : مش لازم يامحمد
محمد : متقولش كده احنا اخواتك ودى حاجة بسيطة تعبر عن فرحتى عشان قومت بالسلامة
احمد : طيب قولي هو فين واسمو ايه وانا هوديهالو بنفسي
محمد: لالالا المكان صعب توصلو وكمان عشان يعرف انها من طرفي ويقوم بالواجب ... مصطفى ده فنان
احمد(مع نفسه) : لا كده الموضوع دخل في الجد
فاق احمد علي صوت محمد
احمد: ها ؟
محمد: ها ايه ياعم احمد ؟ مالك ؟
احمد(بهدوء): مفيش
محمد: لو في حاجة عايز تقولها احكيلي
احمد(مبتسم): لما يكون في .. ودلوقتى مفيش ... انا نازل دلوقتى وخد انت مفاتيح العربية زى ما انت عايز ... وانا لازم انزل ضروري اعمل حاجة
محمد : طب استنى عايز اقولك علي حاجة
احمد: مش دلوقتى هتصل بيك بالليل اشوف ايه الموضوع
محمد : طيب ماشي بس متنساش
احمد : حاضر حاضر
رجع احمد علي البيت بسرعة اول ما دخل لاقي احلام ماشية وماده ايدها ليه وبتضحك وبتقول بابا..... اخدها احمد وفضل يلف بيها ويدور وهو بيضحك معاها وهى تضحك وبعدها اخدها وحطها في مكان مع العابها وراح علي ريهام
اللي كانت في المطبخ بتخلص حاجات
احمد(بجدية): ريهام 

0 التعليقات:

إرسال تعليق

ارجو التعليق للاستفاده من ارائكم

هذا القالب من تصميم ياسو صاحب مدونة نصائح للمدونين