نظرات بلا معانى كانت دى اجابة احمد علي سؤال عادل ...سوسن ورامز
واقفين ورا الباب وبيحاولو يسمعوا الكلام اللي بين احمد وعادل لكن معرفوش لانهم
سمعو صوت بيكلمهم
الصوت: بتعملو ايه ؟
لف رامز وسوسن وظهرت عليهم معالم الارتياح لما شافوا محسن واقف بيبصلهم بتعجب
رامز(بصوت واطى): رعبتنى يا بابا
محسن(بتعجب) : بتتكلم كده ليه؟ وايه اللي موقفكم كده ؟
سوسن(بارتباك) : انت جيت من امتى ؟
محسن(بتعجب): لسه دلوقتى . وبرضو مجاوبتوش عليا ايه اللي موقفكم كده ؟
سوسن(بارتباك) : ولا حاجة .. انا راحة اكمل اللي ورايا
ومشيت سوسن تكمل اللي وراها وعقلها مشغول بالكلام اللي بيدور بين احمد و عادل ....و ف الاوضة عادل بيحاول ياخد اجابة من احمد لكن احمد كان بيتكلم بطريقة طبيعية تظهر انو مش فاهم عادل بيتكلم عن ايه
عادل(بصبر): يعنى مش عايز تقو..
وقطع كلام عادل رن موبايل احمد بص احمد للموبايل لاقي رقم غريب ف استاذن عشان يرد ودخل البلكونة اللي ف الاوضة اللي قاعدين فيها وبعد لحظات خرج واتاسف انو لازم ينزل عشان حاجة مهمة ... تقبل عادل الموضوع واستاذن وخرج
لاقي محسن بيكلم رامز قدام الباب سلم علي محسن ونزل .... وبعد ما نزل بص محسن لرامز نظرات بمعنى انو فهم ايه سبب وقوفهم هنا .... وساب رامز بدون ما يتكلم اي كلمة ودخل عشان يكلم سوسن .... خرج احمد لاقي رامز قاعد ف الصالة بصلو احمد وابتسم ونزل.....استغرب رامز لتصرف احمد الغريب
وف المطبخ
محسن(بغضب) : انتو مش هتبطلو تصرفاتكم الطفولية دى ؟
سوسن(بهدوء): تصرفات ايه ؟
محسن (بغضب): كنتى واقفة علي الباب عشان تسمعى كلامهم مع بعض
سوسن (بضيق): كنت خايفة الظابط ياخدو
محسن(بغضب) : لو كان عايز ياخدو مكنش جه وقعد معاه
سكتت سوسن ومعرفتش ترد وخرج محسن وهو بيكلم بصوت عالي
محسن (بغضب): شيلو الكلام الفارغ ده من راسكم
وف مكان تانى كان احمد وصل لمكان وفضل يدور علي مكان محدد لحد ما وصل ... كان في واحد قاعد تحت عربية بيصلحها......واول ما سمع صوت احمد طلع من تحت العربية
مصطفي(بلطف) : تامر بحاجة يا باشا ؟
احمد(بهدوء) : مش حضرتك اللي كلمتنى من شوية علي تلفونى وقولتلى ان في واحد جابلك عربييتى وقالك تصلحها
مصطفي(مبتسم) : اه اه حضرتك المهندس احمد
احمد(بهدوء) : اه انا
لف مصطفي ومشي وهو بيمسح ايدو من الزيت اللي فيها ووراه احمد لحد ماوصل لعند العربية كانت متغطية وكشف عنها الغطا
مصطفي : هى كان فيها حاجات عايزة تتغير وحاجات تتصلح وتتزبط وترجع جديده
احمد(بهدوء) : طيب الحساب كام ؟
مصطفي(بلطف) : لا يا باشا الاستاذ اللي جابها دفع الحساب
سكت احمد وبدا يبص للعربية وهو مبتسم وبدا يلف حواليها واستلم المفتاح من مصطفي ومشي وبعد ما قطع نص الطريق وقف ف مكان فاضي وفضل ساكت لحظات
احمد(مبتسم) : خليكى مغمضة عينك
ريهام(بطفولة) : يووووه يا احمد انا مغمضة وانت حاطط ايدك علي عينى يعنى مش شايفة ...يلا بقي قولي في ايه؟؟
احمد(مبتسم) : ابدا استنى لما نوصل
ريهام (بتردد): طيب انا خايفة اقع مش شايفة يا احمد
احمد(بحب) : طول ما انتى بين ايدى عمرك ما تقعى
ابتسمت ريهام ولحظات ووقفت هى واحمد
ريهام :وصلنا ؟
احمد(مبتسم): اه
شال احمد ايدو من علي عين ريهام وفضل منبه عليها تفضل مغمضة وجري بعيد عنها وقالها افتحى بس براحة ....بدات ريهام تفتح عينها بهدوء لاقت احمد واقف قدام منها وبشاور علي حاجة متغطية .... بصت باستغراب لاحمد وهى مش فاهمة ضحك احمد وشال الغطا وظهرت عربية صغيرة لونها اسمر
احمد(بابتسامة ) : تارارا
ضحكت ريهام
ريهام (بسعاده): اوعى تقول انها بتاعتنا
احمد(مبتسم) : لا بتاعة الجيران
فضلت ريهام تنط ف مكانها وهى بتضحك
ريهام (باندهاش ): بجد يا احمد جبتها ازاي ؟
احمد(مبتسم) :تعالي بس البيت لحسن تفضحينها نسيتى اننا ف الشارع
وقفت ريهام وهى بتبص حواليها زى الطفل اللي كسر حاجة وخايف حد يشوفو ....فاق احمد علي صوت الموبايل وبدون ما يبص علي الرقم رد
احمد(بحزن) : الو
المتصل (بهدوء): الو يا استاذ احمد
احمد(بحزن) : مين معايا
المتصل(بتردد) : اانا مصطفي يا باشا
احمد (بهدوء): مصطفي مين
مصطفي(بتردد): اللي اخدت عبيرتك من عندى من شوية
احمد(بهدوء) : اه اه معلش مما اخدتش بالي في حاجة ؟
مصطفي(بهدوء) : ياريت يا باشا ترجع تانى في حاجة نسيت اديها لحضرتك
احمد(بحزن): حاجة مهمة اوى يعنى ؟
مصطفي(بجدية) : الظاهر انها مهمة لحضرتك يا باشا
اتعجب احمد من كلام مصطفي وقفل معاه ودور العربية ولف ورجع تانى وصل لحد مصطفي وسالو
احمد : في حاجة ف العربية ؟
مصطفي : لا بس وانا بصلح العربية وبركبلها قطع غيار كان كرسي السواق في حاجة وانا بصلحو لاقيت جواب محشور بين القعده والظهر الظاهر ان حد قاصد يحطو لانو مقفول ومش مفتوح وطلع مصطفي الجواب وسلمو لاحمد .... احمد اخد الجواب بدون تعبيرات وشكر مصطفي ورجع ساكت للعربية والو ما دخل فتح الجواب ...واول ما قرا اول كلمة دور العربية وساق باعلي سرعة والدموع ف عينو ... وعند مصطفي دخل واحد لابس نظارة شمس ووقف يبص ف المحل ونادى علي مصطفي اللي كان بشتغل جوا المحل .. واول ما مصطفي سمع الطوت راح يشوف مين
مصطفي : اي خدمة يا باشا ؟
الشخص: الاستاذ اللي كان عندك هنا من شوية كان جاي ليه ؟
مصطفي : تقصد استاذ احمد ؟
الشخص : اه
مصطفي : ده كان جاي يستلم العربية بتاعتو
الشخص: العربية بتاعتو طيب ماشي
ولف ومشي ووصل لعربيتو وركبها ومشي وساب مصطفي واقف مش فاهم فى ايه
الصوت: بتعملو ايه ؟
لف رامز وسوسن وظهرت عليهم معالم الارتياح لما شافوا محسن واقف بيبصلهم بتعجب
رامز(بصوت واطى): رعبتنى يا بابا
محسن(بتعجب) : بتتكلم كده ليه؟ وايه اللي موقفكم كده ؟
سوسن(بارتباك) : انت جيت من امتى ؟
محسن(بتعجب): لسه دلوقتى . وبرضو مجاوبتوش عليا ايه اللي موقفكم كده ؟
سوسن(بارتباك) : ولا حاجة .. انا راحة اكمل اللي ورايا
ومشيت سوسن تكمل اللي وراها وعقلها مشغول بالكلام اللي بيدور بين احمد و عادل ....و ف الاوضة عادل بيحاول ياخد اجابة من احمد لكن احمد كان بيتكلم بطريقة طبيعية تظهر انو مش فاهم عادل بيتكلم عن ايه
عادل(بصبر): يعنى مش عايز تقو..
وقطع كلام عادل رن موبايل احمد بص احمد للموبايل لاقي رقم غريب ف استاذن عشان يرد ودخل البلكونة اللي ف الاوضة اللي قاعدين فيها وبعد لحظات خرج واتاسف انو لازم ينزل عشان حاجة مهمة ... تقبل عادل الموضوع واستاذن وخرج
لاقي محسن بيكلم رامز قدام الباب سلم علي محسن ونزل .... وبعد ما نزل بص محسن لرامز نظرات بمعنى انو فهم ايه سبب وقوفهم هنا .... وساب رامز بدون ما يتكلم اي كلمة ودخل عشان يكلم سوسن .... خرج احمد لاقي رامز قاعد ف الصالة بصلو احمد وابتسم ونزل.....استغرب رامز لتصرف احمد الغريب
وف المطبخ
محسن(بغضب) : انتو مش هتبطلو تصرفاتكم الطفولية دى ؟
سوسن(بهدوء): تصرفات ايه ؟
محسن (بغضب): كنتى واقفة علي الباب عشان تسمعى كلامهم مع بعض
سوسن (بضيق): كنت خايفة الظابط ياخدو
محسن(بغضب) : لو كان عايز ياخدو مكنش جه وقعد معاه
سكتت سوسن ومعرفتش ترد وخرج محسن وهو بيكلم بصوت عالي
محسن (بغضب): شيلو الكلام الفارغ ده من راسكم
وف مكان تانى كان احمد وصل لمكان وفضل يدور علي مكان محدد لحد ما وصل ... كان في واحد قاعد تحت عربية بيصلحها......واول ما سمع صوت احمد طلع من تحت العربية
مصطفي(بلطف) : تامر بحاجة يا باشا ؟
احمد(بهدوء) : مش حضرتك اللي كلمتنى من شوية علي تلفونى وقولتلى ان في واحد جابلك عربييتى وقالك تصلحها
مصطفي(مبتسم) : اه اه حضرتك المهندس احمد
احمد(بهدوء) : اه انا
لف مصطفي ومشي وهو بيمسح ايدو من الزيت اللي فيها ووراه احمد لحد ماوصل لعند العربية كانت متغطية وكشف عنها الغطا
مصطفي : هى كان فيها حاجات عايزة تتغير وحاجات تتصلح وتتزبط وترجع جديده
احمد(بهدوء) : طيب الحساب كام ؟
مصطفي(بلطف) : لا يا باشا الاستاذ اللي جابها دفع الحساب
سكت احمد وبدا يبص للعربية وهو مبتسم وبدا يلف حواليها واستلم المفتاح من مصطفي ومشي وبعد ما قطع نص الطريق وقف ف مكان فاضي وفضل ساكت لحظات
احمد(مبتسم) : خليكى مغمضة عينك
ريهام(بطفولة) : يووووه يا احمد انا مغمضة وانت حاطط ايدك علي عينى يعنى مش شايفة ...يلا بقي قولي في ايه؟؟
احمد(مبتسم) : ابدا استنى لما نوصل
ريهام (بتردد): طيب انا خايفة اقع مش شايفة يا احمد
احمد(بحب) : طول ما انتى بين ايدى عمرك ما تقعى
ابتسمت ريهام ولحظات ووقفت هى واحمد
ريهام :وصلنا ؟
احمد(مبتسم): اه
شال احمد ايدو من علي عين ريهام وفضل منبه عليها تفضل مغمضة وجري بعيد عنها وقالها افتحى بس براحة ....بدات ريهام تفتح عينها بهدوء لاقت احمد واقف قدام منها وبشاور علي حاجة متغطية .... بصت باستغراب لاحمد وهى مش فاهمة ضحك احمد وشال الغطا وظهرت عربية صغيرة لونها اسمر
احمد(بابتسامة ) : تارارا
ضحكت ريهام
ريهام (بسعاده): اوعى تقول انها بتاعتنا
احمد(مبتسم) : لا بتاعة الجيران
فضلت ريهام تنط ف مكانها وهى بتضحك
ريهام (باندهاش ): بجد يا احمد جبتها ازاي ؟
احمد(مبتسم) :تعالي بس البيت لحسن تفضحينها نسيتى اننا ف الشارع
وقفت ريهام وهى بتبص حواليها زى الطفل اللي كسر حاجة وخايف حد يشوفو ....فاق احمد علي صوت الموبايل وبدون ما يبص علي الرقم رد
احمد(بحزن) : الو
المتصل (بهدوء): الو يا استاذ احمد
احمد(بحزن) : مين معايا
المتصل(بتردد) : اانا مصطفي يا باشا
احمد (بهدوء): مصطفي مين
مصطفي(بتردد): اللي اخدت عبيرتك من عندى من شوية
احمد(بهدوء) : اه اه معلش مما اخدتش بالي في حاجة ؟
مصطفي(بهدوء) : ياريت يا باشا ترجع تانى في حاجة نسيت اديها لحضرتك
احمد(بحزن): حاجة مهمة اوى يعنى ؟
مصطفي(بجدية) : الظاهر انها مهمة لحضرتك يا باشا
اتعجب احمد من كلام مصطفي وقفل معاه ودور العربية ولف ورجع تانى وصل لحد مصطفي وسالو
احمد : في حاجة ف العربية ؟
مصطفي : لا بس وانا بصلح العربية وبركبلها قطع غيار كان كرسي السواق في حاجة وانا بصلحو لاقيت جواب محشور بين القعده والظهر الظاهر ان حد قاصد يحطو لانو مقفول ومش مفتوح وطلع مصطفي الجواب وسلمو لاحمد .... احمد اخد الجواب بدون تعبيرات وشكر مصطفي ورجع ساكت للعربية والو ما دخل فتح الجواب ...واول ما قرا اول كلمة دور العربية وساق باعلي سرعة والدموع ف عينو ... وعند مصطفي دخل واحد لابس نظارة شمس ووقف يبص ف المحل ونادى علي مصطفي اللي كان بشتغل جوا المحل .. واول ما مصطفي سمع الطوت راح يشوف مين
مصطفي : اي خدمة يا باشا ؟
الشخص: الاستاذ اللي كان عندك هنا من شوية كان جاي ليه ؟
مصطفي : تقصد استاذ احمد ؟
الشخص : اه
مصطفي : ده كان جاي يستلم العربية بتاعتو
الشخص: العربية بتاعتو طيب ماشي
ولف ومشي ووصل لعربيتو وركبها ومشي وساب مصطفي واقف مش فاهم فى ايه
الرواية دى انا بحبها جدا جدا
ردحذف