الخميس، 31 يناير 2013

روح زوجتى 12


راح رامز للتلفون واول ما حط ايدو علي السماعة عشان يرفعها التلفون سكت فضل واقف للحظات ولف عشان يرجع بس التلفون رجع يرن تانى ... وبسرعة جري رامز عليه ورفع السماعة
رامز (بقلق): الو
احمد (بخوف): ايوة يا رامز انا ف التاكس هى احلام كويسة ؟؟؟
رامز (بشك): ايوة يا احمد كويسة ... خير في حاجة ؟؟؟
احمد (ب ارتياح): لا مفيش كنت قلقان عليها وبس
رامز (بقلق): انت كويس يا احمد ؟
احمد (بهدوء): اه كويس انا جاي عندكم دلوقتى هوصل بعد شوية
وف بيت محمود بيعيد الاتصال تانى لان محدش رد ولما اتصل لاقي التلفون مشغول .... قفل التلفون وبعد شوية رجع اتصل تانى ورن التلفون .... رامز كان قفل مع احمد ولسه هيدخل عشان يصحى محسن لاقي التلفون بيرن ... طلع يجري عليه كان بيحسب انو احمد لان صوتو كان في حاجة ف خاف يكون حصل حاجة
رامز(بخوف وقلق): الو
محمود(باستعجال): ازيك يا رامز ؟
رامز (بحيرة): مين معايا ؟
محمود: انا محمود جار احمد اللي ساكن فوق منو
رامز: اه اه معلش يا محمود مش واخد بالي .. ازيك ؟؟؟
محمود (باستعجال): كويس.... كان في حاجة عايز اقول عليها وانا اسف انى اتصلت ف الوقت ده بس كان لازم اعرفكم
رامز(بقلق): لا انت تتصل ف اي وقت ... خير حصل ايه ؟
محمود: وانا نازل دلوقتى رايح الشغل لاقيت احمد طالع يجري برا الشقة زى المجنون اكن في حاجة حصلت او خايف من حاجة او خايف علي حاجة ... احمد مش كويس الايام دى حد يقعد معاه لانى بدات اقلق عليه
زاد قلق رامز وخصوصا لما اتاكد ان احمد فيه حاجة بعد اتصال محمود.... بس مش رضي يبين قدام محمود
رامز: هو لسه متصل بيا حالا وقالي انو جاي عندنا وكان طبيعى ... ع العموم انا كده كده كنت هقعد معاه وكتر خيرك يا محمود انك عرفتنى ولو حصل اي حاجة بلغنى علي طول
محمود : خلاص ماشي بس حاول تعرف منو هو مالو لانى بدات اقلق عليه
رامز(بهدوء) : اكيد ده هيحصل ... وشكرا انك بلغتنى
محمود(بهدوء): لا شكر علي واجب احمد زى اخويا ... وانا اسف مرة تانية علي الازعاج
رامز : لا ازعاج ولا حاجة انت تتصل ف اي وقت
ف الوقت ده رن جرس الباب بدون توقف عند رامز .. بص رامز للباب ورجع لمحمود
رامز : شكلو وصل انا هقفل دلوقتى عشان اعرف اتكلم معاه قبل ما ماما توصل
محمود : ماشي سلام
رامز : سلام
قفل التلفون وجري علي الباب بقلق وفتح ... احمد اول ما طلع من التاكس جري علي طول علي السلم وفضل يضرب الباب بالحاح وقلق اكتر لما رامز اتاخر عليه وخاف يكون في حاجة ... واول ما رامز فتحلو الباب مستناش وراح جري بسرعة لجوا عند احلام لاقاها بتبصلو وهى بتضحك ... شالها بحذر وفضل يحضنها ويبوس فيها ... رامز اول ما شاف احمد بيجري علي الاوضة جري وراه وهو قلقان من تصرفاتو ووقف علي باب الاوضة لما شاف احمد ماسك احلام .. حس انو لازم يسيبو معاها شوية وخرج قعد برا ..... لما احمد اطمن علي احلام حطها في سريرها مرة تانية وخرج لاقي رامز قاعد
احمد (بهدوء): انا اسف علي الطريقة اللي دخلت بيها ... بس كنت قلقان علي احلام
فضل رامز حاطط وشو ف الارض مرفعهاش وبدا يتكلم
رامز (بغموض): شوفت ايه يا احمد خلاك تجري زى الموجنون من شقتك وتيجى علي هنا خايف علي احلام
اندهش احمد لما سمع كلام رامز وازاي عرف .. بس افتكر كلام ريهام كان ديما بيجى ف خيالو عيون حمرا بتراقبو باستمرار ....وخاف علي بنتو حلام لانو عارف ومتاكد ان مستحيل تكون دى ريهام اللي حبها .... بدا قناع من الغموض يظهر علي وش احمد ولف وقعد بهدوء علي الكرسي اللي قدام رامز
احمد (بهدوء): معرفش انت عرفت ازاي انى طلعت اجري برا البيت ... بس كل الموضوع انى حلمت بكابوس ان حلام بتقع خوفت وطلعت اجري ... انا مش عايز احلام تروح منى زى ما ريهام راحت
اول ما سمع رامز "احلام بتقع" اتهز بدا الارتباك علي وشو بس احمد مش لاحظ لان رامز كان لسه وشو ف الارض ...رفع رامز وشو وهو بيحاول يظهر الهدوء
رامز(بهدوء): مش شايف انك متغير الفترة اللي فاتت .. اعتقد انو لازم ترتاح وتغير جو
احمد(بهدوء): انا كويس بعد فترة هرجع لطبيعتى متقلقش عليا ... انا اللي يهمنى هى احلام
وف مكان تانى عند محمود ودينا محمود اتاخر علي الشغل ف اتصل علي صاحبو وقالو انو مش هيجى الشغل بسبب ظروف ...... وسال دينا اذا محتاجة حاجة من برا
محمود(بهدوء): انا هدخل اجيب فلوس زياده من الاوضة عشان اجيبلك الطلبات لحد ما تكتبيها ف ورقة
دينا (بهدوء): طيب ماشي... بس مش هتقولي في ايه ؟
محمود (بهدوء): لما ارجع هحكيلك
دخل محمود اخد الفوس وكانت دينا كتبت الطلبات ف ورقة وسلم عليها ونزل ... قفلت دينا الباب وهى محتارة في ايه اللي حصل خلي محمود يقلق علي احمد جارهم كده .... ومحمود نازل لاقي باب شقة احمد مفتوح وقف شوية وهو بيحاول يفتكر لما احمد خرج الباب اتقفل وراه بس دلوقتى الباب مفتوح ...ظن انو بيتخيل ف قرر يقفل الباب وهو بيقرب عشان يقفل الباب حس ان حد بيتحرك .. ظن انو حرامى دخل البيت لما الباب كان مفتوح ..... فقرر يدخل عشان دى شقة صاحبو وجارو ف نفس الوقت... اول ما دخل الباب اتقفل وحس ببروده بدات تزيد مع انهم ف الصيف بدا محمود يتوتر من الجو ده ومتردد يخرج ولا يشوف مين ف البيت
لف عشان يرجع للباب ويخرج ويبلغ البوليس ... حس بحركة وراه ... لف بسرعة بس ملقاش حاجة
فضل يبص يمين وشمال هو حاسس بحد معاه بس مش شايفو بدا يتحرك ف البيت يدخل بهدوء لحد ما وصل اوضة النوم اتردد يدخل ولف عشان يرجع للباب بس حس ان حد وراه وبسرعة لف ..... دينا واقفة ف البلكونة مستنية تشوف محمود خارج بس هو اتاخر مش نزل لحد دلوقتى لحد ما سمعت صوت حد بيصرخ ....
وفى بيت ريهام رامز وهو بيكلم مع احمد كان في حد بيقرب من الباب ومرة واحده دخل
......

0 التعليقات:

إرسال تعليق

ارجو التعليق للاستفاده من ارائكم

هذا القالب من تصميم ياسو صاحب مدونة نصائح للمدونين